وزارت کشور در مورد هفت موضوع درباره انتخابات تمام الکترونیکی توضیح دهد

وزارت کشور در مورد هفت موضوع درباره انتخابات تمام الکترونیکی توضیح دهد

به گزارش اخترنیوز به نقل از ایرنا، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره جلسات کارشناسی وزارت کشور و شورای نگهبان در راستای برگزاری انتخابات الکترونیکی اظهارداشت: در اوایل مرداد ماه نامه ای از سوی معاون وزیر کشور برای برگزاری جلسات کارشناسی به شورای نگهبان ارسال شد.
وی از محورهای این جلسات را مسائل امنیتی، کیفی و ایمنی درباره انتخابات تمام الکترونیکی بیان کرد و یادآور شد: این جلسات کارشناسی میان وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار شد.
وی ادامه داد: معاونت اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در 15 شهریور 95 نیز نامه ای به وزارت کشور ارسال کرد و از این وزارتخانه خواست تا در هفت مورد که مربوط به ابعاد کیفی و کمی و نظارتی انتخابات است مواردی را به این شورا اعلام کند.
وی گفت: این هفت مورد در مورد دستگاه های اخذ و شمارش آرا، ارتباطات و تبادل اطلاعات در همه سطوح از جمله موارد فنی و ایمنی، نرم افزارها و پروتکل های امنیتی و موارد فنی بود که از ما وزارت کشور درخواست کردیم در این موارد اعلام نظر کند.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: بنا شده است وزارت کشور اسناد و گواهی لازم را در این زمینه ارسال کند تا موضوع در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. از این رو ما همچنان منتظر نظر وزارت کشور هستیم.

** اگر موارد تخلفی برای شورای نگهبان محرز شود آن را مد نظر قرار می دهد
خبرنگاری در این نشست خبری از کدخدایی پرسید: با توجه به این که تخلفاتی در شهرداری تهران مطرح شده است مبنی بر واگذاری اموال نجومی به مدیران شهرداری آیا شورای نگهبان در این زمینه ورود می کند؟
کدخدایی نیز پاسخ داد از هم اکنون از ما پیشگویی نخواهید، شورای نگهبان پیشگویی نمی کند، در خصوص تخلفات برای این شورا تفاوتی نمی کند که چه کسانی باشند، اگر موارد تخلف نسبت به هر کس به اثبات برسد در بررسی صلاحیت ها مد نظر قرار می دهیم.

** بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان بر اساس قانون است
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان با نگاه سیاسی صورت می گیرد یا براساس شرایط روز جامعه است؟،گفت اعضای این شورا بر اساس قوانین بررسی صلاحیت ها را انجام می دهند، در گذشته این گونه بوده و در آینده نیز این گونه خواهد بود.
خبرنگار دیگری از کدخدایی پرسید براساس برخی اخبار منتشر شده شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته و مجلس دهم با ارسال پیامک هایی به افراد مختلف از آنها خواسته تا در انتخابات حضور نیابند، آیا موضوع درست است که کدخدایی پاسخ داد من بارها گفته ام که دروغ است.
وی ادامه داد: برای بررسی صلاحیت این بررسی ها از چهل تا پنجاه روز قبل آغاز می شود و اگر نتیجه خاصی مطرح شده باشد ما ابتدا آن را با خود نامزد مطرح می کنیم، اگر وی مایل بود، می تواند از انتخابات انصراف دهد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: این طور نیست که ما از 6 ماه یا یک سال قبل وارد موضوع شویم و نسبت به آن اعلام نظر کنیم بلکه در زمان خود موضوع را بررسی می کنیم.

** تدوین قانون جامع انتخابات بسیاری از مشکلات مربوط به انتخابات را حل می کند
خبرنگار دیگری از کدخدایی پرسید: چرا در انتخابات مختلف هر فردی که صلاحیت لازم را ندارد، ثبت نام می کند، آیا شورای نگهبان ساز و کاری پیش بینی شده است؟
سخنگوی شورای نگهبان نیز پاسخ داد: آنچه که قانون اجازه می دهد ما در همه ادوار ناچاریم انجام دهیم، اگر قرار باشد شرایط جدیدی ایجاد شود، نیازمند قانون هستیم.
وی تاکید کرد ان شاء الله با تدوین قانون جامع انتخابات این مشکلات حل شود.
خبرنگاری دیگری از سخنگوی شورای نگهبان پرسید: امروز شاهدیم به جای این که عده ای همه هم و غم خود را معطوف مردم کنند به انتخابات می پردازند، آیا این موضوع خلاف قانون نیست که کدخدایی گفت: ما از مسئولان می خواهیم همه به امور مردم رسیدگی کنند و در مرحله بعدی به انتخابات بپردازند.
وی تاکید کرد: در این راستا شورای نگهبان به وظایف خود عمل می کند.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما