کرباسیان: نوسان ارزی به معنی ناکارآمدی کل اقتصاد ایران نیست

کرباسیان: نوسان ارزی به معنی ناکارآمدی کل اقتصاد ایران نیست

به گزارش اخترنیوز به نقل از ایرنا، مسعود کرباسیان روز یکشنبه در جلسه استیضاحش در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر حوادث غیرارادی وغیرمترقبه نبود، اکنون می توانستیم نشانه های روند بهبود اقتصادی را در کشور و در بهبود زندگی مردم ملاحظه کنیم.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: به عنوان وزیر اقتصاد به تک تک نمایندگان حق می دهم نگران وضعیت موجود باشند؛ سئوالاتی که مردم از شما می پرسند از من نیز به عنوان خادم خود می پرسند.
کرباسیان افزود: «من هم می دانم سفره های مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسبی ندارد؛ به شما حق می دهم پاسخ سئوالات را از من بخواهید و با نهایت آگاهی از شرایط کشور مطالبات مردم را بر می شمارم، اما نکته اینجاست که باید بین نوسان ارزی به عنوان یک رخداد با مسیر کلی اقتصاد تفاوت قائل شد و هیچکدام را به دیگری تعمیم نداد.»
وزیر اقتصاد تاکید کرد: «من هم قبول می کنم که از ابتدای فصل بهار ارز تحت تاثیر اثرات روانی تحریم و برخی سوءاستفاده های داخلی دچار نوسان شد اما این به معنای آن نیست که اقتصاد به یکباره ناکارآمد شده است.»

** مقابله با فعالیت های معاندان علیه اقتصاد
وی از نمایندگان مجلس خواست تا بین یک رخداد در حوزه اقتصادی با مسیر کلی اقتصاد کشور تفکیک قائل شوند.
کرباسیان گفت: «متاسفم به جای آنکه زمان و توان خود را روی بهبود معیشت مردم بگذارم، مجبورم بخشی از توانم را برای خنثی کردن اقدام اقتصادی معاندان تخصیص دهم.»
وی در عین حال افزود: اکنون آماده ایم همزمان از یک سو با حمله های اقتصادی دست و پنجه نرم کنیم و از سوی دیگر معیشت مردم را تامین کنیم.
این عضو کابینه دولت دوازدهم در بیان علل بروز شرایط کنونی اقتصادی کشور اظهار داشت: «از دید من ریشه کنونی تلاطم اقتصادی کشور ترکیبی از آسیب های ساختاری کشور است که فراتر از یک قرن بوده و گریبان کشور را گرفته و شوک های آن برون زاست.
وی افزود: مشکلات ساختاری اقتصادی ایران، موضوعی تاریخی است و ریشه طولانی دارد؛ همچنین با شوک های برونزا مواجه بوده که تحت کنترل دولت یا وزارتخانه ای خاص نیست.
کرباسیان اظهار داشت: ریشه تلاطم موجود نه فقط ساختار اقتصادی بلکه متاثر از بدعهدی نظام سلطه است.
وی خاطرنشان کرد: «من یک سال است که مسئولیت وزارت اقتصاد را برعهده گرفته ام و نمی توان انتظار داشت مسایل تاریخی را در یکسال حل و فصل کرد.»
وزیر اقتصاد ادامه داد: این تهدیدهای برون زا، برای کشورهای همسایه ترکیه و روسیه نیز رخ داد در حالی که این کشورها نه به قطع صادرات نفت و سوئیفت تهدید شدند و نه حمل و نقل کشتی ها به بنادر آنها و صادرات فولاد و پتروشیمی آنها محدود شد.
وی افزود: با این حال آثار این تحریم ها در ترکیه و روسیه مخرب تر از ایران بود.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما