گنجینه اسناد قضایی در نوع خود منحصر به فرد است/ضرورت حفاظت حداکثری از اسناد مهم و ملی قضایی

گنجینه اسناد قضایی در نوع خود منحصر به فرد است/ضرورت حفاظت حداکثری از اسناد مهم و ملی قضایی

معاون حقوقی قوه قضائیه با منحصر به فرد خواندن گنجینه اسناد قضایی بر ضرورت اعمال دقت و نظارت کارآمد در انجام طرح ساماندهی اسناد و بایگانی های راکد قوه قضاییه تأکید کرد.

به گزارش اخترنیوز و به نقل از معاونت حقوقی قوه قضاییه، ذبیح الله خدائیان با حضور در اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی قوه قضاییه، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف اسنادی این اداره کل با ایراد سخنانی در جمع کارکنان واحدهای تابعه، وظایف و کارکردهای اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی را برخوردار از ابعاد ملی توصیف کرد و گفت: طرح ساماندهی اسناد و بایگانی های قوه قضاییه که در سراسر کشور اجرا می شود به عهده این اداره کل است که با توجه به ویژگی ها و مختصاتی که این طرح از آن برخوردار است وظیفه خطیری به شمار می رود.

خدائیان در این خصوص خاطرنشان کرد: ما در بایگانی های راکد قضایی با گنجینه ای ارزشمند و منحصر به فرد از اسناد مهم و ملی روبرو هستیم که گاه قدمت آنها به بدو تشکیل عدلیه باز می‌گردد، این اسناد دهه­‌های متمادی و تا زمان اجرای طرح ساماندهی کشف نشده باقی مانده بود و در شرایط و وضعیتی غیراستاندارد و نامناسب نگهداری می‌شد.

این مقام قضایی با بیان این امر که اجرای طرح یاد شده در کنار سایر دستاوردهای برجسته و چشمگیری که نصیب دستگاه قضایی کرد موجب شناسایی و بازیابی اسناد مذکور شد، تصریح کرد: اهمیت این اسناد به گونه‌ای است که به حق می‌توان مدعی شد قسمتی از تاریخ کشور در آنها نهفته است و بی‌تردید با آسیب دیدن یا نابودی آن، جایگزینی برای آنها یافت نخواهد شد.

وی در معرفی اسناد مهم و ملی شناسایی شده اظهار کرد: رد پای بسیاری از جریان های سیاسی، فعالیت و مبارزات علما، روحانیون و شخصیت های فعال و برجسته تاریخ معاصر کشور در این اسناد قابل مشاهده است و علاوه بر آن این گنجینه را مجموعه‌ای از تصاویر، اشیا و سایر مدارک غنی تر می سازد.

معاون حقوقی قوه قضاییه با تبیین اهمیت و ضرورت حفاظت و بهره برداری از این اسناد در حوزه های مختلف مطالعاتی، پژوهشی خاطرنشان کرد: به طور قطع بهره‌برداری از این نوع اسناد منحصر به این بعد نیست و در عرصه‌های مختلفی می توان از آنها بهره برد؛ به عنوان مثال به این اسناد می توان به عنوان منابع ارزنده‌ای در تأمین محتوای برخی تولیدات و آثار نمایشی و مجموعه‌های تاریخی با محوریت تاریخ معاصر ایران نگریست.

وی با لحاظ اهمیت این اسناد و منحصر به فرد بودن گنجینه اسناد قضایی بر ضرورت اعمال دقت بسیار در روند ساماندهی و فرایندهای مختلف پالایش، ثبت اطلاعات در رایانه و اسکن تاکید کرد و گفت: این مهم موجب پاسداری و حفاظت از گنجینه اسنادی دستگاه قضایی خواهد شد؛ لذا متضمن انجام نظارت دقیق و آموزش نیروهای مجری طرح در سراسر کشور به خصوص در بحث مربوط به آیین نامه ساماندهی است.

خدائیان در پایان تصریح کرد: نظر به اهمیت این گنجینه، بنده معتقد هستم همگی مسئولیت شرعی و قانونی داریم که دقت حداکثری را در اجرای این طرح و حفظ اسناد و مدارک ارزشمند شناسایی شده اعمال کنیم؛ لذا روند نظارتی در امر ساماندهی باید بسیار کارآمد و قوی باشد و بازرسان در این حوزه علاوه بر پرهیز از شتاب‌زدگی در روند نظارت، باید از دقت و تیزبینی لازم برخوردار باشند تا بتوانند ضعف ها و نقاط آسیب زا را در این قسمت رصد کنند، که به طور قطع در پیشبرد طرح بسیار موثر واقع می شود.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما