ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت از شیوع مالاریا درسودان جنوبی

 ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت از شیوع مالاریا درسودان جنوبی

به گزارش اخترنیوز به نقل از خبرگزاری شین هوآ، گزارش سازمان بهداشت جهانی می افزاید: شمار مبتلایان به مالاریا در سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 800 هزار نفر افزایش یافته است.
گزارش عالی ترین نهاد بهداشت جهانی تصریح کرده است: دولت و نهادهای پزشکی سودان جنوبی باید با اتکا بر توان نیروهای متخصص و اتخاذ سیاست های صحیح، نسبت به توقف رشد شیوع این بیماری کشنده در کشور،اقدام های مقتضی انجام دهند.
در همین خصوص، وزارت بهداشت سودان جنوبی تاکید کرد که همه توان خود را برای مقابله با این بیماری و ریشه کنی کامل آن انجام می دهد.
مالاریا یا پالودیسم مهم‌ترین بیماری انگلی است که در کشورهای گرمسیری دنیا بسیار شایع است.
مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم فالسیپاروم به انسان منتقل می شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می شود و گلبول های قرمز را تخریب می کند.
زمانی که گلبول های قرمز تسلیم این انگل می شود، علائم این بیماری که شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ است، ظاهر می شود.
بیشترین میزان ابتلا به مالاریا در کشورهای جنوب آفریقا مشاهده می شود به طوری که در سال 2015 میلادی، 88 درصد از موارد ابتلا و 90 درصد موارد مرگ ناشی از مالاریا در این مناطق گزارش شد.
سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد که روزانه حدود سه هزار و 500 نفر از ساکنان سودان جنوبی به دلایل شرایط وخیم و نامساعد امنیتی کشورشان به کشورهای اطراف فرار می کنند.
چندی پیش روزنامه 'سودان تریبون'، نوشت که خشونت های سیاسی در سودان جنوبی، در حالی رو به افزایش است که افراد وابسته به ریک ماچار رهبر شورشیان سودان جنوبی و معاون پیشین رئیس جمهوری این کشور در نواحی غربی و جنوبی این کشور٬ با ساخت مواضع نظامی و تمهیدات رزمی، خود را برای مقابله با حملات مسلحانه ارتش آماده می کنند.
جنگ بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح به رهبری ریک ماچار در نیمه آذرماه سال 92 (دسامبر 2013) شدت گرفت که در پی آن بسیاری از رهبران مخالفین، جوبا (پایتخت) را ترک کرده و به خارج عزیمت کردند.
ماچار که معاون پیشین رئیس جمهوری سودان جنوبی نیز بوده است ٬در بیانیه ای از هواداران خود خواسته بود تا به جنگ با دولت 'سالوا کی یر' رئیس جمهوری کنونی سودان جنوبی، به پا خیزند.
توافق آتش بس بین ریک ماچار رهبر مخالفان سودان جنوبی و سالوا کی یر رئیس جمهوری این کشور در مرداد سال 94 (آگوست 2015 ) به دو سال جنگ و خونریزی در این کشور فقیر آفریقایی پایان داد.
درگیری تیرماه 95 بین دو طرف که در جریان آن 200 غیر نظامی کشته شدند، توافق صلح امضا شده در سال 2015 را نقض کرد و نتیجه آن آواره شدن 36 هزار غیر نظامی بود که بسیاری از آنها به مراکز سازمان ملل متحد و کلیسا هایی پناه بردند که در سراسر جوبا پایتخت سودان جنوبی قرار داشتند.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما